Hvilke regler gælder der for helårsbeboelse?
Kære Monica Kromann
Min hustru og jeg ejer et hus sammen, som vi ikke bor i, men som vi ønsker at flytte ind i om et par år. Vi er i den sammenhæng usikre på, hvilke regler der gælder for helårsbeboelse, og om huset må stå tomt, indtil vi flytter ind.
Jeg håber, du vil besvare mit spørgsmål.
Med venlig hilsen
Jakob
Fast ejendom
Få kompetent rådgivning når du køber eller sælger bolig, skal have bygget nyt hus eller bygge om
Se mereSvar:
Kære Jakob,
Tak for dit spørgsmål til min juridiske brevkasse, som jeg vil besvare i det følgende.
Reglerne vedrørende helårsbeboelse findes i Boligforholdslovens kapitel 1, som de fleste kommuner i Danmark er omfattet af.
Loven bestemmer blandt andet, at der er bopælspligt. Dette betyder, at man som ejer af en bolig, der ifølge en lokalplan er en helårsbolig, har pligt til at sørge for, at boligen anvendes til helårsbeboelse. Helårsbeboelse indebærer, at en bolig skal være beboet minimum 180 dage om året, og at den ikke må stå tom i mere end seks uger. Det er jeres ansvar som ejere, at boligen er beboet, hvorfor I har pligt til enten at selv at bo i boligen eller leje den ud.
En bolig opfylder kravet om at blive benyttet som helårsbolig, når mindst én person har folkeregisteradresse på ejendommen, og personen kan antages at have varigt ophold på adressen. Hvis man ikke har folkeregisteradresse på den pågældende ejendom, skærpes kravene for at dokumentere, at en person har bopæl på adressen. Man kan ikke have folkeregisteradresse på flere ejendomme ad gangen eller have folkeregisteradresse på én ejendom, mens man har bopæl på en anden ejendom. Reglerne for folkeregisteradresse findes i Lov om det centrale register.
Hvis boligen ikke er blevet anvendt til beboelse i mere end 6 uger, følger det af Boligforholdsloven, at ejeren af ejendommen skal registrere boligen som ledig til kommunalbestyrelsen i den pågældende kommune. Det kan medføre en bøde, såfremt man ikke oplyser kommunen, at boligen står tom. Hvis fristen for registrering til kommunalbestyrelsen udløber, kan kommunen henvise en boligsøgende til boligen, hvorefter ejeren af ejendommen er forpligtet til at udleje ejendommen til den pågældende.
Undtagelsen hertil er dog, hvis ejeren har sat ejendommen til salg eller ejendommen skal renoveres, således at ejendommen bliver ubeboelig. For at denne undtagelse gælder, skal ejeren af ejendommen tilvejebringe tilstrækkelig dokumentation for, at ejendommen bestræbes på at blive solgt eller at der sker væsentlige renoveringer af ejendommen.
Som udgangspunkt er det således ikke lovligt at lade jeres nye hus stå tomt i en længere periode. Hvis I ikke meddeler kommunen, at jeres ejendom er ledig, kan I risikere at få en bøde. Kommunen kan ligeledes gennemtvinge udlejning af jeres ejendommen.
Jeg anbefaler, at I rådfører jer med en advokat, hvis I har yderligere spørgsmål til reglerne vedrørende jeres konkrete situation.
Jeg håber, at ovenstående besvarede dit spørgsmål. I er velkomne til at kontakte KROMANN advokatfirma, såfremt I har yderligere spørgsmål vedrørende fast ejendom.
I kan læse flere af mine brevkasseindlæg om køb og salg af fast ejendom, samt familie-, arve- eller lejeretlige emner på min hjemmeside: www.advokatkromann.dk/brevkassen/
Med venlig hilsen
Monica Kromann
Advokat (H)
Fast ejendom
Få kompetent rådgivning når du køber eller sælger bolig, skal have bygget nyt hus eller bygge om
Se mere;