Influencerkontrakter
Med den stigende digitalisering er der flere og flere virksomheder, som benytter sig af influencermarketing. Hvis din virksomhed overvejer at benytte influencer marketing, eller hvis du er influencer, er det altid en god ide at sikre dine interesser ved en skriftlig influencerkontrakt.
HVAD ER INFLUENCERMARKETING?
Influencermarketing betegner situationen, hvor en virksomhed benytter en person, som har mange følgere på sociale medier, til at markedsføre virksomhedens produkt. Der er tale om influencermarketing, når en influencer modtager betaling for at markedsføre virksomhedens produkter. Man skal dog være opmærksom på, at det ikke alene gælder kontaktbetalinger, men også blandt andet rabatter, konkurrencer eller fremsendelse af gratis produkter.
HVAD SKAL DU VÆRE OPMÆRKSOM PÅ?
Når man benytter influencermarketing er der mange ting, som man skal være opmærksom på. Både influencer og virksomhed skal nemlig stadig overholde markedsføringsloven, ligesom der kan opstå problemer med ophavsret, hvis ikke virksomheden og influenceren har indgået aftale herom. Hos KROMANN advokatfirma anbefaler vi derfor altid at man udarbejder en skriftlig influencerkontrakt, så der ikke efterfølgende opstå tvister mellem parterne.
Det er særligt forbuddet mod skjult reklame, som tidligere har skabt udfordringer indenfor influencermarketing. Det er både virksomheden og den konkrete influencer, som kan stilles til ansvar ved overtrædelse af markedsføringsloven. Hvis reglerne om skjult reklame ikke overholdes, kan det medføre store bøder, som kan pålægges både virksomheden og influenceren. Desuden skal man være opmærksom på, at reglerne om skjult reklame skærpes, hvis der er tale om markedsføring rettet mod børn og unge.
HVORFOR BENYTTE EN SKRIFTLIG KONTRAKT?
Ved at udarbejde en skriftlig kontrakt kan I sikre jer, at der er enighed omkring forventningerne til samarbejdet. Gennem en kontrakt kan man regulere influencerens forpligtelser og vederlag, virksomhedens brug af det producerede indhold, influencerens vederlag, kontraktens varighed og eventuelt opsigelse mv. Man kan ligeledes gennem kontrakten aftale hvilken part, der bærer ansvaret for en overtrædelse af markedsføringsloven.
En skriftlig aftale er en fordel for begge parterne, da virksomheden kan sikre, at det korrekte materiale leveres, ligesom influenceren sikre sig vederlag ved opfyldelse af det i kontrakten aftalte.
Hos KROMANN advokatfirma har vi erfaring med udarbejdelse af mange forskellige slags kontrakter, og vi kan derfor bistå med udarbejdelsen af netop din kontrakt, så den tilpasses dine forhold og lever op til juridiske krav. Ligeledes kan vi gennemgå kontrakter og sikre, at netop dine interesser tilgodeses. Vi bistår både virksomheder og influencere, og kan ligeledes deltage i drøftelserne mellem virksomheden og influenceren, så der sikres et godt og konstruktivt samarbejde.
KONTAKT OS I DAG
Hvis du er influencer, eller du overvejer at benytte influencermarketing, så kontakt os på tlf. 8618 1102 eller på mail kontakt@advokatkromann.dk
Du kan læse mere om relaterede emner på siderne nedenfor
Samarbejdsaftaler
Når man starter et samarbejde, er det vigtigt med en skriftlig aftale, som definerer betingelserne
Se mereKonsulent- og freelancekontrakter
Hvis du er selvstændig eller ønsker at hyre en selvstændig, er det vigtigt med en skriftlig kontrakt
Se mereFortrolighedsaftaler/ NDA’s
Vi kan sikre dig en juridisk gyldig fortrolighedsaftale, som fungerer i praksis
Se mereAnsættelseskontrakter
Vi kan hjælpe dig med ansættelseskontrakten, så den lever op til gældende krav
Se mere