Købsaftaler
Uanset om der er tale om civilkøb eller handelskøb er det som regel en god idé at udarbejde en skriftlig købsaftale – uanset om du er køber eller sælger. Når der udarbejdes en skriftlig købskontrakt sikrer du, at der ikke opstår tvivl om dine rettigheder i anledning af eventuelle problemer, som måtte opstå ved købet.
CIVILKØB OG HANDELSKØB
Civilkøb foreligger, når du som privatperson handler med en anden privatperson. Hvis du eksempelvis køber en brugt bil af en bekendt, er der tale om civilkøb. Der er som udgangspunkt tale om handelskøb, når du som erhvervsdrivende handler med en anden erhvervsdrivende. Dette er eksempelvis tilfældet, hvis du køber varer til din virksomhed fra en anden erhvervsvirksomhed med henblik på videresalg. I nogle situationer vil køb mellem erhvervsdrivende dog også blive anset som civilkøb.
HVAD INDEHOLDER EN KØBSKONTRAKT?
En købskontrakt udgør et juridisk bindende dokument, og heri kan køber og sælger aftale vilkårene og betingelserne for handlen. En købsaftale bør indeholde nærmere oplysninger om det solgte, prisen, leveringsspecifikationer og eventuelle andre vilkår for aftalen. Endvidere kan en skriftlig købsaftale indeholde oplysninger om en eventuel garanti eller ansvarsfraskrivelse.
Ved civilkøb og handelskøb er det muligt at fravige købelovens regler ved aftale. Det er således muligt at blive stillet ringere end købeloven foreskriver, hvorfor det er vigtigt at være opmærksom og præcis, når man indgår en købsaftale.
KROMANN Advokatfirma kan være dig behjælpelig med udformning af selve købskontrakten. Vi sørger for at udarbejde en udførlig kontrakt, som tydeliggør købets betingelser. På denne måde er du stillet bedst muligt, såfremt der skulle opstå problemer i anledning af købet. Endvidere kan vi være behjælpelige med fortolkning af allerede indgåede aftaler eller udarbejdede kontrakter, således at du kender dine rettigheder i forbindelse med handlen. Skulle der opstå tvister i anledning af handlen, står vi ligeledes klar til at hjælpe dig og føre din sag i retten.
KONTAKT OS I DAG
Ring til os på telefon 8618 1102 og/eller send en mail til kontakt@advokatkromann.dk, såfremt du har brug for hjælp til indgåelse, udarbejdelse eller gennemgang af en købsaftale.
Du kan læse mere om relaterede emner på siderne nedenfor
Fejl og mangler
Når man køber en varer, har man ret til at den købte genstand leveres uden fejl og mangler.
Se mereForsinkelse og bortkomne varer
Vi kan derfor vejlede dig, hvis en vare bliver forsinket eller ikke kommer frem
Se mereAftale- og kontraktsret
Vi udfærdiger, gennemgår og forhandler din kontrakt, og bistår dig i alle aftaleretlige forhold.
Se mereKøb og salg af tjenesteydelser
Køb af tjenesteydelser adskiller sig fra køb af varer - vi kan rådgive i din konkrete situation
Se mere